Cookies
Essentieel
Analyse
Sociaal
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

 

 

Wandelen tegen kanker

Informatiefolder

De gezondheidsvoordelen van wandelen

Wandelen is een ideale vorm van lichaamsbeweging. Wie regelmatig wandelt, is gezond bezig. Veel kans op blessures heb je niet. En het aardige aan wandelen is dat vrijwel iedereen het kan doen. Dus ook mensen met kanker.

Lees meer

Juist zij hebben er veel baat bij als ze tijdens hun behandeling aan hun conditie (blijven) werken. Wandelen helpt je om gezond te blijven of gezonder te worden. Maar over welke positieve effecten hebben we het eigenlijk?

Let op in verband met het coronavirus leef de maatregelen van de overheid na. Houd afstand en ga drukke gebieden uit de weg.

• Wandelen maakt de spieren, het kraakbeen en de botten in je benen sterker. Bij ouderen wordt het risico op botbreuken kleiner.
• Wandelen zorgt voor een goede doorbloeding, met als gevolg een geringere kans op hart- en vaatziekten.
• Met wandelen verbrand je vet. Dat draagt bij om op een gezond gewicht te blijven of te komen. Een ­gezond gewicht is weer gunstig voor het voorkomen van kanker.
• Ook het risico op diabetes wordt door wandelen geringer.
• En je gaat je er fitter door voelen, het verbetert je humeur en vermindert stress.

Al deze gezondheidswinst is er natuurlijk niet als u sporadisch een blokje om gaat. Met regelmaat flinke wandelingen maken en stevig de pas erin leveren het meeste resultaat op. Net begonnen met wandelen? Lees onze wandeltips.

Gratis nieuwsbrief

De waarde voor mensen met kanker

Bent u kankerpatiënt, dan is wandelen voor u belangrijk. U doet er goed aan om, naast eventueel andere meer intensieve vormen van lichaamsbeweging, geregeld ­wandelingen te maken. Wat zijn de voordelen?

Lees meer

• Door te wandelen kunt u uw fysieke fitheid behou­den of vergroten. Hoe fitter u bent, hoe beter u bent opgewassen tegen de kankerbehandeling. Concreet betekent dat: minder last van bijwerkingen, kleiner risico op complicaties en sneller herstel.
• Omdat de ziekte en de behandeling meestal tot vermoeidheid leiden, kan het zijn dat u juist meer wilt rusten. In veel gevallen is dat niet wenselijk. Want hierdoor neemt de vermoeidheid juist verder toe, evenals het conditieverlies en de spierafbraak. Door te gaan wandelen kunt u dit doorbreken. Hebt u niet zo’n goede conditie, dan is het raadzaam om het wandelritme rustig op te bouwen.
• Wandelen biedt ontspanning in deze moeilijke periode en u slaapt er beter door.

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met kanker die na de diagnose kiezen voor een gezonde leefstijl en veel bewegen of sporten een betere kwaliteit van leven ervaren. Op onze website vertellen patiënten over hun ervaringen op dit gebied.

Hoe vaak?

‘Bewegen is goed, meer bewegen is beter,’ schrijft de Nederlandse Gezondheidsraad. De raad heeft algemene beweegrichtlijnen opgesteld. Geen gek idee, want wij Nederlanders zijn de zitkampioenen van Europa. 

Lees meer

Volwassenen wordt aangeraden ‘minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen’ te doen. Voor kinderen is het devies een uur per dag. Daarbij stelt men: ‘Langer, vaker en/of inten­siever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.’

Ons streven

De Nederlandse kankerzorg staat op hoog niveau. Maar dat is voor het NFtK geen reden om achterover te leunen. 

Lees meer

Zolang er jaarlijks meer dan honderdduizend mensen de diagnose kanker krijgen en in een zwaar ­­behandeltraject terechtkomen, is het nodig de kankerzorg verder te verbeteren: met aanvullende programma’s op het gebied van sport en beweging, voeding en psycho­sociale ondersteuning.​ Mensen met kanker hebben recht op een zo compleet mogelijke zorg. Een zorg die aantoonbaar hun levenskwaliteit en herstelkansen vergroot. Helpt u mee?

 Klik hier om de folder downloaden als PDF