Cookies
Essentieel
Analyse
Sociaal
Om deze website te verbeteren maken we gebruik van (anonieme) cookies. Bekijk ons privacy statement voor meer informatie
Privacy Instellingen

Wandeltips

Wandeltips

Top, je gaat beginnen met wandelen! Het houd je gezond en fit, zowel lichamelijk als geestelijk. Een beter en goedkopere medicijn bestaat er bijna niet. We zullen je proberen te helpen met een aantal start tips.

Let op in verband met het coronavirus leef de maatregelen van de overheid na. Houd afstand en ga drukke gebieden uit de weg.

1. Gewoon gaan beginnen! Je het bijna overal en altijd doen. Speciale spullen heb je er in het begin ook niet echt voor nodig. Stap je voordeur uit en maak een rondje door de wijk. Het begin is gemaakt.

2. Als je niet gewend bent te sporten of veel te bewegen is het verstand rustig te beginnen. Doe inderdaad dat rondje door je wijk en de volgende dag nog een keer, en nog een keer. Luister goed naar je lichaam. Wat voel je? Hoe is het met je ademhaling? Kun je het tempo iets opvoeren? Raak je uitgeput? Ga niet over grenzen heen. Stop op tijd. Morgen is er weer een dag. Morgen spierpijn? Dan ben je waarschijnlijk toch een beetje te hard van stapel gelopen. Niet stoppen maar een tandje lichter, iets minder snel iets minder ver. Je kunt je (wandel)conditie rustig opbouwen. Neem eventueel een rustdag en geef je lichaam tijd om te herstellen.

3. Als je een minder goede conditie hebt of aan het herstellen bent van een ziekte is wandelen een uitstekende keuze. Meer is goed maar laat meer niet te veel zijn. Probeer te luisteren naar je lichaam. Leg niet direct de lat te hoog. Ga even langs de huisarts als je dingen voelt die je niet begrijpt of als je je zorgen maakt. Ben je ziek of ziek geweest en weet je niet wat je wel of beter nog niet moet doen dan kan naast de huisarts een fysiotherapeut daar ook een advies over geven.

4. Lezen en praten over wandelen is niet alleen leuk maar je leert er ook van. Weet waar je het voor doet. Wandelen kan bijvoorbeeld een enorme ondersteuning zijn voor een zware behandeling of om weer de krachten krijgen na een heftige periode. Het zal ook helpen om overgewicht de baas te worden (doe dat altijd in combinatie met gezonde voeding) of om op gewicht te blijven.

5. Volhouden is vaak nog wel een dingetje. Het beste advies dat we je daarbij kunnen geven is dat opzoek gaat naar een wandelmaatje of dat je een keer mee gaat lopen met een wandelvereniging. Het zal je verbazen hoeveel mensen er aan het wandelen zijn. Als het je niet lukt om gemotiveerd te blijven dan helpt een maatje of een club daar zeker bij. Daarnaast is het super gezellig en worden en nog tal van andere zaken georganiseerd. Het geeft houvast en het motiveert om te gaan.

Het Nationaal Fonds tegen Kanker steunt een LangerBeterLeven en gelooft in de waarde van behandelingen op het gebied van goede voeding, beweging en welzijn. Uw gift kan daarbij het verschil maken. Ik wil doneren

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen over kanker? Abonneer u op onze nieuwsbrief.