Brood, granen, pasta

Brood, granen, pasta, rijst gezond?

Volkorenbrood en bruinbrood*(mits ongeraffineerd) zijn voedzame graanproducten en zijn naast groenten en fruit een belangrijk onderdeel van een gezonde voeding.

Brood is een bron van koolhydraten en jodium. Volkorenbrood vermindert het risico op bepaalde ziekten. Volkorenbrood bevat veel voedingsvezels, vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor het lichaam.

Brood wordt gemaakt van bloem of meel van graansoorten als tarwe, rogge, rijst, gerst, maïs, boekweit en spelt. Daarnaast bevat brood altijd water, gist of een ander rijsmiddel zoals (zuur)desem en zout. Vaak bevat brood ook zogenaamde broodverbetermiddelen.

Gluten (allergie)

Ongeveer 1% van de mensen kan niet tegen gluten. Zij lijden aan coeliakie of een gluten intolerantie. Voor deze mensen zijn gluten slecht. Er is geen bewijs dat deze eiwitten een negatief effect op onze gezondheid hebben. Ondanks de vele verhalen die de ronde doen over brood is er daarom geen reden om volkorenbrood te mijden.

Oude granen gezonder?

Het is heel hip om allerlei andere oudere en exotische granen voor te stellen als zijnde veel gezonder. Er is echter geen aantoonbare reden om over te stappen op deze producten. Doet u dat wel kies dan alleen voor volkoren producten.

Alle producten die bewerkt zijn (geraffineerd) zoals witbrood, witte rijst en pasta bevatten minder voedingsstoffen en leveren geen gezondheidswinst op. Vervang deze producten door volkorenproducten.

Wilt u meer weten over granen bekijk dan onderstaande video waarin een college wordt gegeven door professor dr. F. Brouns van de Universiteit van Nederland.

Wanneer spreek je van volkoren brood, pasta en rijst?

In Nederland mag brood alleen volkorenbrood heten als het voor 100 procent uit volkorenmeel bestaat. Voor andere producten zoals bijvoorbeeld: pasta’s, crackers, toastjes, bladerdeeg, paneermeel en koekjes mag de fabrikant de naam volkoren gebruiken ook als er slecht een heel klein deel volkorenmeel in het product zit. Lees daarom goed op de verpakkingen van genoemde graanproducten hoeveel volkorenmeel deze bevatten. Zilvervliesrijst is volkorenrijst maar volkoren pasta is vaak niet geheel van volkorengraan gemaakt.

Advies voor een gezonde voeding: Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten. Eet dagelijks tenminste 90 gram bruin* brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten. De Gezondheidsraad en het Voedingscentrum adviseren ook bruin brood waarbij voorop staat dat geraffineerde graanproducten vervangen worden door volkorenproducten.

*Omdat het zeer eenvoudig is een bruin brood te maken van geraffineerde graanproducten adviseren wij enkel brood te eten waarop staat dat het volkoren is.

Lukt het niet om brood te eten dan kun je uitwijken naar volkoren beschuit, volkoren knäckebröd, crackers, rijstwafels, ontbijtbiscuits, graanproducten (zoals muesli en cornflakes), papsoorten (zoals havermout en Brinta ook hier bij voorkeur met zoveel mogelijk volkoren bestanddelen). Bij ongewild afvallen en eetproblemen is het noodzakelijk contact op te nemen met een (oncologie) diëtist.