Budwigpapje

Budwigpapje

Midden vorige eeuw ontwikkelde de Duitse chemicus dr. Johanna Budwig een dieet met als hoofdingrediënt een speciale mengeling van specifieke vetzuren afkomstig van lijnzaad in combinatie met bepaalde eiwitten die men aantreft in kwark of huttenkaas. Volgens mevrouw Budwig kan deze mix de normale werking van de beschadigde (tumor) cel herstellen. Budwig beweerde dat haar benadering veel succes had in de behandeling van kanker. Helaas zijn er geen wetenschappelijke studies geweest die dat ondersteunen. Ook positieve patiëntenverhalen zijn net als bronnen onvindbaar of niet vergelijkbaar.

Het Budwigdieet bestaat hoofdzakelijk uit een lactovegetarisch dieet met veel fruit en groenten, volkorengraan, noten en het hoofdingrediënt met de Budwig-mix van versgemalen lijnzaad en huttenkaas of kwark met een laag vetgehalte. Geraffineerd suikers, vlees, vis, gehydrogeneerde en dierlijke vetten, gedestilleerde alcohol, cafeïne, geraffineerde bloemsoorten en granen, bewaarmiddelen, bewerkte voeding en roken worden verboden. Volgens het Budwigdieet moet het voedsel vers zijn, liefst organisch en zo rauw of licht gekookt gegeten worden.

Ondanks het niet aanwezig zijn van enig bewijs voor de succesvolle behandeling van kanker lijkt er niets mis met de bewuste voedsel keuzes die worden gemaakt. Zeker als er geen specifieke voedingsproblemen als ondervoeding aan de orde zijn. Omdat het een vegetarisch dieet betreft moet er op gewezen worden dat regelmatige controle op vitamine B12 tekorten. Bij twijfel overleg dan altijd met een oncologie diëtist. Zorg naast een goede voedingstoestand altijd voor voldoende beweging.

Spreekt de informatie u aan en wilt u meer? Volg ons dan door in te schrijven voor de nieuwsbrief.

 

Recept en ingrediënten

Onderstaand treft u een variatie aan op het Budwigpapje.

Ingrediënten:

  • 125 gram (magere) kwark of Biogarde yoghurt met toegevoegde melkzuurbacteriën of sojayoghurt, of combinaties daarvan.
    Ongezoete muesli uit de natuurvoedingswinkel of een mengsel van havervlokken, tarwezemelen, boekweitvlokken en een eetlepel gekneusd lijnzaad.
  • 1 dessertlepel bij voorkeur vers gemalen lijnzaad. Dit is goed te doen in een elektrische koffieboonmolen.
  • Wat citroensap en eventueel wat honing voor de smaak. Eventueel kan ook gebruik gemaakt worden van rozijnen (liefst biologisch en ongezwaveld), maar wees voorzichtig met gedroogd fruit, het bevat veel suikers.
  • met vers fruit van het seizoen – hoe groter de variëteit, hoe meer verschillende vitamines men binnen krijgt. Voorbeelden zijn appel, peer, banaan, ananas, aardbeien, kiwi etc. Ook erg gunstig is het zogenaamde kleine fruit; bramen, bosbessen, frambozen, etc.
  • Mensen met een moeilijke stoelgang kunnen eventueel nog een eetlepel (of meer of minder) vers gekneusd lijnzaad toevoegen.
  • Ook kan men wat zaden of pitten (pijnboompitten, pompoenpitten, zonnebloempitten) en/of wat ongebrande noten toevoegen.

De vlokken of de muesli een avond van tevoren met water in de week zetten anders zijn de vlokken erg moeilijk verteerbaar. Licht roosteren in een stalen wok of koekenpan is ook gunstig: de verteerbaarheid neemt toe en het fytinezuur dat metalen bindt, wordt afgebroken, waardoor de metalen beter opneembaar worden.