Zout

Zout

Gebruik bij voorkeur geen of weinig zout. Te veel vergroot de kans op een hoge bloeddruk en is niet gezond. Er is ook een verband gevonden tussen te veel zoute voeding en het risico op het krijgen van maagkanker.

 

Wat is zout?

Zout (natriumchloride) is de chemische verbinding tussen natrium en chloor. Sommige voedingsetiketten vermelden de hoeveelheid natrium in plaats van de hoeveelheid zout. Als dit het geval is, kun je als volgt zelf berekenen hoeveel zout in een product zit: vermenigvuldig de hoeveelheid natrium met 2,5. Ons lichaam heeft maar kleine hoeveelheden nodig. We hebben minimaal 1 gram zout (0,4 gram natrium) nodig per dag. Maximaal zouden we per dag 6 gram (2,4 gram natrium) mogen binnenkrijgen. De meeste mensen eten echter veel meer dan 6 gram per dag.

 

Waar zit zout in?

Ongeveer 20% van het zout dat we eten voegen we zelf toevoegen tijdens het koken of aan tafel. De rest dat we eten, ongeveer 80%, zit in bewerkte producten zoals kant-en-klaar maaltijden, sauzen, kaas, borrelsnacks maar ook in brood, koek en bewerkt vlees. Producten die niet zout smaken kun toch veel bevatten.

 

Hoe eet je minder zout?

Let goed op de voedingsetiketten vergelijk de etiketten van verschillende producten en kies het product met het minste zout per 100 gram. Staat zout niet op het etiket maar natrium? Vermenigvuldig de hoeveelheid natrium met 2,5. Verminder de hoeveelheid zout die je gebruikt geleidelijk, zo wen je vanzelf aan minder zout. Gebruik kruiden en specerijen in plaats van zout om je eten op smaak te brengen. Bereid je maaltijden zelf in plaats van kant-en-klare producten te gebruiken. Zo houd je de hoeveelheid zout zelf in de hand.